Hygiëne

In onze praktijk zijn verschillende maatregelen getroffen om zo hygiënisch mogelijk te werken. Voor u en onze veiligheid werken wij volgens de WIP-richtlijnen welke u kunt na lezen op(www.wip.nl) en (www.vgt.nl) Ook worden de tandheelkundige behandelingen volgens protocollen uitgevoerd.

De tandarts en zijn personeel zijn gevaccineerd tegen hepatitis B infectie (NMT prikpunt). Hiervan is in de praktijk een prikprotocol aanwezig.

Sterilisatie van instrumentarium

Er is in de behandelkamers een duidelijke scheiding tussen schoon en vuil en/of gebruikt materiaal en instrumentarium.
Het gebruikte instrumentarium wordt direct na gebruik afgevoerd in een afgesloten transport box.  Het wordt gereinigd in de desbetreffende sterilisatieruimte. Wij gebruiken voor het reinigen van het instrumentarium de Miele Thermodesinfector en een Melag Vacuclav sterilisator (stoom onder druk) voor het daarop volgend sterilisatieproces.

De gebruikte hoekstukken (boren) gaan na elke behandeling in de Sirona DAC professional Professionele sterilisator en worden hierin gereinigd, gesmeerd en gesteriliseerd .

Het instrumentarium (met of zonder tray) wordt na de thermodesinfectorbehandeling in sealzakjes verpakt voordat het in de Melag Vacuclav sterilisator (stoom onder druk) geplaatst wordt voor het sterilisatieproces. Daarna worden ze steriel bewaard met een houdbaarheid van 6 maanden. De datum van sterilisatie staat vermeld op de registratiestickers Er is volgens protocol een controle met registratie die uitgevoerd wordt door de sterilisatie-assistente. Indien blijkt dat de datum van sterilisatie verlopen is, wordt de verpakking verwijderd en het sterilisatieproces opnieuw uitgevoerd.

Röntgen

Onze tandartsen zijn in het bezit van het stralingsdeskundigheids certificaat niveau 5 A/M. De röntgenapparatuur wordt elk jaar volgens de richtlijnen onderhouden.

De Stoel

Aan de stoel proberen wij zo hygiënisch mogelijk en volgens het WIP- protocol te werken Bij elke patiënt wordt een nieuw tipje en een sealing gebruikt op de meer functie-spuit (water/lucht)en de led uithardingslamp. Alle  gebruikte oppervlakten worden gereinigd en gedesinfecteerd met alcohol. De disposables zoals hoofdsteunzak, servet, bekertje tip meerfunctiespuit, handschoenen en andere wegwerpartikelen worden na iedere behandeling weer vervangen.  Bij elke patiënt wordt een gesteriliseerde behandeltray in een sealzak met sterilisatiecodering gebruikt. Deze sealzak wordt pas in het bijzin van de patiënt geopend ! De hand en hoekstukken(boren) worden ook volgens protocol na de DAC reiniging en sterilisatie bij elke patiënt vervangen.

Onderhoud

Wij hebben als praktijk verplichte onderhoudscontracten voor alle sterilisatie en röntgenapparatuur en behandelstoelen. Deze  apparatuur wordt onderhouden door gecertificeerde leveranciers, die daarvoor de bevoegde onderhoudsmonteurs in dienst hebben.

Registratie van dit onderhoud is in de praktijk aanwezig.